Näytetään tekstit, joissa on tunniste Leivonnaiset. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Leivonnaiset. Näytä kaikki tekstit

maanantai 3. kesäkuuta 2019

Maailman paras mustikkapiirakka











Kappas, tämä julkaisu oli jäänyt luonnokseksi vuosia sitten! Onneksi satuin huomaamaan, nyt on hyvä aika käyttää viimeiset mustikat pakastimesta. Meillä niitä ei ole, sillä muutimme Yhdysvaltoihin viime kesänä.
Omahyväiseltä kuulostaa, mutta olen mielestäni löytänyt maailman parhaat omenapiirakka- ja mustikkapiirakkareseptit. Kumpikaan ei tosin ole omani, mutta nykyään teen niitä sen verran usein, että kaverit kutsuvat näitä bravuureiksini.

Mustikkapiirakkaresepti on peräisin sukulaiseltani, joka leipoi sitä kerran äidilleni. Äitini pyysi sukulaiselta reseptin, ja minä puolestani äidiltäni.

Hannelen mustikkapiirakka
n. 27 cm pyöreä vuoka, riittää 4-8:lle. 50 min, aktiivista kokkausaikaa 20 min

Ainekset
Pohja
  • 250 g voita (huoneenlämmössä pehmennyttä)
  • 1,5 dl sokeria
  • 4 dl jauhoja
  • 1 tl leivinjauhetta
Päälle
  • 1 l mustikoita (tuoreita tai sulatettuja pakastemustikoita)
  • pari rkl sokeria
Lisäksi
  • Vaniljajäätelöä, vaniljakastiketta tai kermavaahtoa. Tai sitten ihan sellaisenaan.
Ohjeet
  1. Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen. 
  2. Vatkaa huoneenlämpöinen voi ja sokeri vaahdoksi. 
  3. Lisää puuhaarukalla sekoittaen pikkuhiljaa jauhoja, joihin on sekoitettu 1 tl leivinjauhetta. Taikina saa jäädä melko pehmeäksi.
  4. Painele taikina voidellun piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. 
  5. Lisää päälle mustikat. (Kannattaa tosiaan sulattaa pakastemustikat, muuten reunat palaa mutta keskusta jää löysäksi.) Ripottele pinnalle sokeria - tuo makeutta ja kiiltoa.
  6. Paista uunissa 200 asteessa noin 30 min.
  7. Nauti vaniljajäätelön tai -kastikkeen kera.



torstai 25. helmikuuta 2016

Perinneruokaa: vatruskat Mimmien innoittamina

Kolmevuotias esikoiseni on suuri Mimmit-yhtyeen fani, ja osaa melkein ulkoa heidän ensimmäisen TV-sarjansa, Mimmikodon jaksot, jotka meillä on kaikki DVD:llä. Mimmit on siis kahden siskoksen kansanmusiikkiyhtye lapsille, ja he ovat tehneet mm. Hesarin mielestä viime vuoden parhaan lastenlevyn.

Yhdessä jaksossa Mimmit leipovat vatruskoita, ja esikoiseni on puhunut asiasta mumminsa kanssa usean kerran. Niinpä mummi tuli meille eräänä lauantaina kylään, ja leipoi esikoisen kanssa yhdessä vatruskoita, joita sitten nautittiin lämpiminä munavoin kanssa. Nam!

Mummin ja esikoisen leipomat vatruskat olivat hieman erilaisia kuin mimmien leipomat. Mimmien ohjeen löydät Mimmikodon sivuilta, alla Mummin versio.



Vatruskat
Noin 12-15 kpl, noin 80 min, aktiivista kokkausaikaa noin 40 min

Taikina
  • n. 1 kg perunoita, jauhoinen lajike, suolaa keitinveteen
  • 1 dl vehnäjauhoja
  • 1 kananmuna
  • 1 tl suolaa
Täyte
  • 1,5 dl puuroriisiä, 0,5 tl suolaa keitinveteen
  • 25 g voita
Munavoi
  • 3-4 kananmunaa
  • 50-75 g voita
  • (suolaa maun mukaan)
Ohjeet
  1. Kuori ja keitä perunat. Voit samaan aikaan tehdä kohtia 2. ja 3.
  2. Keitä riisi pakkauksen ohjeen mukaan. 
  3. Keitä kananmunat koviksi. Oma kikkani kananmunien säilymiseen ehjänä on laittaa ne kylmään veteen, sitten hella päälle. Kun vesi kiehuu, ota levy pois päältä mutta jätä kattila kannella peitettynä hellalle, ja anna olla 9 min.
  4. Kaada osa keitinvedestä talteen, ja loppu pois. Anna perunoiden hieman jäähtyä ja muussaa perunanuijalla.
  5. Lisää perunoiden joukkoon muut taikinan ainekset ja sekoita. Jos taikina on kovin hankalasti sekoitettavaa, voit notkistaa hieman keitinvedellä.
  6. Sekoita täytteen ainekset.
  7. Taputtele tai kaulitse jauhotetulla alustalla hyvin jauhotetuin käsin pyöreitä lettuja, noin 10-12 cm halkaisijaltaan. Siirrä ne uunipellille leivinpaperin päälle, ja lisää noin ruokalusikallinen täytettä toiselle puolelle. Taita ympyrät puoliympyröiksi, ja sulje avoin reuna painelemalla.
  8. Paista 250 asteessa n. 10-15 minuuttia uunin keskitasolla.
  9. Nauti munavoin kanssa.
Oli muuten kerrassaan herkullista! Seuraavana aamuna nämä maistuivat erinomaisesti myös aamupalaksi.



sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Mehevä kinkku-juustopiirakka

Ohje on alunperin jostain lehdestä 80-luvulta - äitini keräsi silloin lehtileikkeitä kansioon, järjestäen niitä kategorioihin. Nykyään internetin, googlen, tägäyksen ja instagramin aikoina ei tulisi tällainen mieleenkään, mutta onneksi keräsi koska tämä piirakka on herkullinen! Salaisuus on pohjassa, jossa on mukana reilusti juustoraastetta. Ja täytteessä jossa ei kaloreita säästellä. Keventää voit tarjoamalla lisukkeeksi salaattia. :-)

Mehevä kinkku-juustopiirakka
4 annosta pääruokana, 8-10 annosta esim. suolaisena tarjottavana kahvipöydässä
1 tunti, aktiivista kokkausaikaa 20 min

Ainekset

Pohja
  • 150 g voita
  • 2,5-3 dl vehnäjauhoja
  • 3 rkl kermaa
  • 1 dl juustoraastetta
Täyte
  • 200 g savukinkkua suikaleina
  • 2,5 dl juustoraastetta
  • 2 munaa
  • 2 dl kermaa
Lisäksi
  • Raikasta salaattia haluamistasi aineksista
Ohjeet
  1. Tee pohja: sulata voi ja sekoita siihen jauhot, kerma ja juustoraaste.
  2. Painele taikina (pyöreän) piirakkavuoan pohjille ja reunoille (voitelu ei ole tarpeen näin rasvaisella taikinalla).
  3. Sekoita täytteen ainekset keskenään ja kaada pohjan päälle.
  4. Paista 200 asteessa n. 40 minuuttia.
  5. Syö salaatin kera.


keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Amerikkalainen omenapiirakka

Hups, oli tämä ohje jäänyt pöytälaatikkoon syyskuussa odottamaan julkaisemista.

Kiitos opiskelukaverini isän, sain tehtyä tänä syksynä useamman kerran omenapiirakkaa itse poimituista omenista. Eräänä päivänä teki mieli kokeilla amerikkalaistyylistä peitettyä apple pie'ta, ja suomalaisiin mittoihin ja aineisiin sovitettu resepti löytyikin helposti K-Ruoka -sivustolta.

Tässä resepti toistettuna siltä varalta että joskus häviää toisaalta, vaikken huomattavia modifikaatioita tehnytkään, mitä nyt voin brändi saattoi olla eri, vanilliini vaihtui vaniljaksi ja tehosekoitin sähkövatkaimeksi.

 Amerikkalainen omenapiirakka
 24 cm vuoka, 1 tunti josta aktiivista kokkausaikaa 25 min

Ainekset

Pohja
  • 4 dl vehnäjauhoja (tai yli kunnes taikina on kaulittavan kovaa, itsellä 4 dl ei riittänyt)
  • 2 rkl sokeria
  • 150 g voita
  • 1/2 dl kylmää vettä
Täyte
  • 1 kg (kotimaisia) omenia
  • 1/2 sitruunan mehu
  • 1,5 dl sokeria
  • 1,5 rkl vehnäjauhoja
  • 1,5 tl kanelia
  • 1 tl vaniljasokeria
  • 25 g voita
Lisäksi
  • vaniljakastiketta tai -jäätelöä
Ohjeet
  1. Mittaa jauhot, sokeri ja kylmä rasva kulhoon. Sekoita nopeasti ryynimäiseksi seokseksi sähkövatkaimella. Lisää vesi ja sekoita tasaiseksi taikinaksi. Lisää vielä jauhoa jos taikina on liian löysää. Anna taikinan levätä muovikelmuun käärittynä jääkaapissa täytteen valmistamisen ajan.
  2. Kuori omenat ja poista siemenkodat. Kuutioi ne ja mausta sitruunan mehulla. Sekoita sokeri, jauhot, kaneli ja vanilliinisokeri keskenään. Sekoita seos omenoiden joukkoon.
  3. Kauli taikinasta kaksi pyöreää levyä, halkaisijaltaan noin 33 cm. Nosta toinen taikinalevy kaulimen avulla piirakkavuokaan (halkaisija 26 cm), reuna saa ulottua noin 1/2 cm piirakkavuoan reunan yli. (Älä painele taikinaa tiukasti kiinni reunoihin.) Levitä täyte vuokaan ja leikkaa päälle muutama voinokare. 
  4. Nosta toinen taikinalevy kanneksi. Käännä kansilevyn reuna pohjalevyn ja piirakkavuoan reunojen väliin, jolloin reunasta tulee tasainen. Jos haluat piiraasta korkeareunaisen, painele se vielä sormin pohjalevyn kanssa aaltoilevaksi. Pistele piirakan pinta haarukalla. 
  5. Paista 200-asteisen uunin alimmalla tasolla noin 35 minuuttia. Tarjoa hieman jäähtyneenä vaniljakastikkeen tai vaniljajäätelön kanssa.

tiistai 7. lokakuuta 2014

Helppo omenapiirakka

Kiitos opiskelukaverini Jennin, sain tänä syksynä runsaasti kotimaisia lähiluomuomenoita! Kaksivuotias poika on ollut niistä aivan innoissaan ja syönyt niitä vähintään neljä päivässä. Lisäksi tein omenoista hilloa jääkaappiin, sosetta pakastimeen, ja vielä piirakkaa muutamassa erässä.

Vaikka maailman paras omenapiirakka on mielestäni edelleen nimensä veroinen, kaipasin vaihteeksi hieman nopeampaa vaihtoehtoa. Sellainen löytyikin Kotikokki-sivustolta: Kaikkien kehuma omenapiirakka. Linkistä löytyy alkuperäinen, alta oma versioni pienin viilauksin. Alkuperäisessä reseptissä sanotaan että siitä tulisi 12 annosta, me söimme sen ystävien kanssa jälkiruoaksi neljään pekkaan (mitä nyt lapset hieman maistelivat).



Helppo omenapiirakka
27 cm piirakkavuoallinen, 1 tunti, aktiivista kokkausaikaa 20-30 min

Ainekset
  • 200 g voita
  •  1,5 dl sokeria
  • 3 dl jauhoja
  • 1 muna
  • 0,75 dl maitoa
  • 1 tl leivinjauhetta
  • 1 tl vanilja- tai vanilliinisokeria
Omenatäyte
  • n. 800 g kotimaisia omenia
  • kanelia
  • sokeria
Lisäksi
  • Vaniljakastiketta tai -jäätelöä
Ohjeet
  1. Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen.
  2. Sulata voi. Otanoin ruokalusikallinen piirakkavuoan voiteluun. Sekoita loput sokerin kanssa.
  3. Lisää taikinaan 2,5 dl jauhoja sekoittaen voimakkaasti. Siirrä tässä vaiheessa n. 1,5 dl (kahvikupillinen) taikinaa sivuun.
  4. Sekoita jäljellä olevaan 0,5 dl jauhoja sekä leivinjauhe että vaniljasokeri. Lisää taikinaan nyt muna, maito, sekä jauhoseos sekoittaen voimakkaasti.
  5. Taikina on nyt melko löysää. Levitä se nuolijalla voidellun vuoan pohjalle.
  6. Pese omenat, poista siemenkodat, ja leikkaa omenat lohkoiksi tai paloiksi. 
  7. Levitä omenat taikinan päälle. Ripottele päälle kanelia ja sokeria maun mukaan. Happamat talviomenat vaativat hieman enemmän sokeria kuin makeat kesä- ja syysomenat.
  8. Ripottele pinnalle vielä sivuun siirrettyä taikinaa.
  9. Paista uunissa 200 asteessa noin 30 minuuttia.
  10. Anna jäähtyä hieman. Tarjoile vaniljakastikkeen tai -jäätelön kanssa.
Mums!


torstai 28. elokuuta 2014

Vadelmajuustokakkua kaksivuotissynttäreille

Pieni poikani täytti kaksi vuotta! Huikeaa!

Miehen äiti tuli onneksi auttamaan kakkujen teossa (toisin sanoen hän leipoi kakut kokonaan, kiitos!). Hän myös otti kuvat kakusta, joten tekijänoikeudet kuviin ovat hänen.

Halusin käyttää kauden antimia, niinpä kakuksi valikoitui paistettu valkosuklaa-vadelmajuustokakku Keittiö Avec Amour -blogista. Toistan reseptin korjattuna alla, koska alkuperäisestä puuttui pari yksityiskohtaa.

Vieraita meillä oli 15, ja teimme kaksi n. 1,3-kertaista kakkua, n. 25-senttisiin vuokiin. Alla ohje kuitenkin 20 cm-vuoan mitoituksella. Toista kakkua jäi 3/4, joten tästä voisi päätellä yhden alkuperäisen kakun riittävän n. yhdeksälle hengelle. Tämä toki riippuu muista tarjoiluista.



Paistettu valkosuklaa-vadelmajuustokakku
n. 20 cm vuokaan, 9 annosta, 1 tunti 30 min, aktiivista kokkausaikaa 30 min

Ainekset
Pohja
  • 200 g digestive-keksejä murskattuina
  • 150 g voita
Täyte
  • 400 g maustamatonta tuorejuustoa
  • 250 g maitorahkaa
  • 1 dl maitoa
  • 3 munaa
  • 0,6 dl perunajauhoa
  • 200 g valkosuklaata
  • (2 dl vadelmia)
  • 0,5 dl sokeria (alkuperäisessä ohjeessa ei ollut ollenkaan, eikä ollut meilläkään, mutta vähän makeutta kakku ehkä kaipasi)
Pinnalle
  • 2 dl vadelmia
  • tomusokeria
Ohjeet
  1. Leikkaa irtopohjavuoan (halkaisija n. 20 cm) pohjalle leivinpaperi. Voitele vuoan pohja ja reunat. 
  2. Murskaa keksit esimerkiksi tehosekoittimella. Sulata voi. Sekoita keksimurut voisulaan. Painele keksiseos kakkuvuuan pohjalle ja reunoille noin 5 cm korkeudelta.
  3. Valmista juustokakkumassa pehmentämällä tuorejuusto sähkövatkaimella. Lisää joukkoon maitorahka. Sekoita joukkoon maito ja munat ja sokeri koko ajan sekoittaen. 
  4. Sulata valkosuklaa ja lisää se juustokakkumassan joukkoon. Lisää perunajauho siivilän läpi, koko ajan sekoittaen. (Lisää lopuksi vielä vadelmat jos haluat niitä käyttää myös pohjassa.) 
  5. Kaada juustokakkumassa keksipohjan päälle ja paista 175 asteessa noin 50 minuutin ajan. Vinkki: moni irtopohjavuoka vuotaa. Kannattaa laittaa uunin pohjalle syvä pelti, siihen mahdollisesti leivinpaperi, valuvaa rasvaa keräämään.
  6. Irrota kakku vuoasta ja siirrä tarjoiluvadille. Koristele vadelmilla ja tomusokerilla.
Päivänsankarillekin maistui, tosin suuhun menivät ensimmäisenä vadelmat.



tiistai 14. tammikuuta 2014

Viikonlopun helppoja kakkuja

Viikonloppuna tein pitkästä aikaa kakkua - edellisestä kerrasta olikin mennyt jo yli puoli vuotta. En ole mikään erityisen innokas leipuri, enkä oikeastaan kovin suuri makean ystäväkään, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.

Näistä kakuista tuli kuitenkin erityisen herkullisia - jopa minä otin lisää! Ohjeet löytyivät etsiresepti.fi -palvelusta hakusanalla "helppo kakku".

Ensimmäinen kakku, jonka tein ystäväni perustaman lukupiirin tapaamista varten, oli Suklaapossun helposta sitruunakakusta ilman liivatetta muokattu limettitorttu. Tähän sain sopivasti kulutettua loput uudenvuoden meksikolaisteemaillasta jääneet limetit, sekä pitkään jääkaapissa odottaneen lime curdin.

Toinen kakku, jonka tein juhlistaaksemme siskoni syntymäpäivää jälkikäteen vanhempiemme luona, oli Ruokailmiön helppo suklaamoussekakku.

Limettitorttu ilman liivatetta
6 annosta, aktiivista kokkausaikaa 30 min, hyytymisaika 30 min-2 tuntia.
24 cm vuokaan.

Ainekset
Pohja
  • 50 g voita
  • 150 g digestive-keksejä
  • 1,5 tl vaniljasokeria
Täyte
  • 1 prk (250 g) mascarponea
  • 1,25 dl kuohukermaa
  •  5 rkl (=0,75 dl) sokeria
  • 1,5 limetin mehu
  • 2 limetin raastettu kuori
Kuorrutus
  • 3 rkl lime curdia
  • 3 tl limettimehua
Koristeet
  • Limettiviipaleita
Ohjeet
  1. Tee pohja: murskaa digestivekeksit pakastepussin sisällä perunanuijalla tai kaulimella. Sulata voi ja sekoita joukkoon keksimurska ja vaniljasokeri. Laita irtopohjavuoan pohjalle leivinpaperi, levitä ja painele keksiseos sille, ja laita jääkaappiin täytteen tekemisen ajaksi.
  2. Raasta hyvin pestyistä limeteistä kuori, ja purista mehu.
  3. Vatkaa kerma. Notkista mascarpone ja sekoita se kerman joukkoon sokerin, limettimehun ja limetin raastetun kuoren kanssa.
  4. Levitä täyte pohjan päälle vuokaan ja laita jääkaappiin hetkeksi.
  5. Notkista lime curdia limettimehulla kunnes se on riittävän pehmeää helposti levitettäväksi. Levitä se täytteen päälle.
  6. Laita kakku hyytymään jääkaappiin hyytymään.
  7. Koristele vaikkapa limettiviipaleilla.
Kuvat tästä kakusta ovat valitettavasti kännykkäkameralla otettuja, enkä jaksanut ladata suoraan kännykästä täysiä resoluutioita, vaan otin automaattisen pilvipalvelun pakkaamat kuvat, joita jouduin vielä rajaamaan reilusti. Koittakaa kestää!




Suklaamoussekakku (suklainen juustokakku)
8 annosta, aktiivista kokkausaikaa 45 min, hyytymisaika 4 tuntia
24 cm vuokaan

Ainekset
Pohja

  • 75 g voita
  • 175 g digestive-keksejä
Täyte
  • 1 prk (2,5 dl) Flora Vanillaa tai vastaavaa
  • 0,75 dl kermaa
  • 1 rkl sokeria
  • 200 g maustamatonta tuorejuustoa
  • 250 g tummaa suklaata
  • 4 liivatelehteä
  • 1 rkl kiehuvaa vettä
Koristeluesimerkkejä
  • raastettua tummaa suklaata
  • nonparelleja
Ohjeet
  1. Tee pohja: murskaa digestivekeksit pakastepussin sisällä perunanuijalla tai kaulimella. Sulata voi ja sekoita joukkoon keksimurska. Laita irtopohjavuoan pohjalle leivinpaperi, levitä ja painele keksiseos sille, ja laita jääkaappiin täytteen tekemisen ajaksi.
  2. Laita liivatteet likoamaan kylmään veteen.
  3. Vatkaa kerma, sokeri ja Flora Vanilla vaahdoksi. 
  4. Notkista tuorejuusto haarukalla erillisessä kulhossa.
  5. Sulata suklaa varovasti mikrossa tai vesihauteessa. Älä kuumenna liikaa, jottei kerma myöhemmin sula, muttei myöskään liian vähän, jottei suklaa heti jähmety kun sen sekoittaa tuorejuustoon.
  6. Sekoita suklaa tuorejuuston joukkoon. Liuota liivatteet ruokalusikalliseen kiehuvaa vettä, kaada tuorejuusto-suklaaseokseen ohuena nauhana ja sekoita huolellisesti.
  7. Sekoita suklaa-tuorejuustoseos kermaseokseen. Voit käyttää vatkainta jotta saat tasaisen lopputuloksen.
  8. Kaada täyte pohjan päälle, tasoita. Laita jääkaappiin jähmettymään 4 tunniksi.
  9. Koristele esimerkiksi tummalla suklaaraasteella ja/tai nonparelleilla. Erilaiset karkit tai karkkirouheet käyvät myös erinomaisesti. 

sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Otatko lisää pikkuleipiä? (...eli piparkakut)

Otsikko viittaa erääseen suvussa kerrottuun vitsiin, jonka joku kertoi alunperin eräissä häissä. Nuorena mies ja vaimo kertovat toisilleen selvin sanoin: "Minä rakastan sinua." Kun aika kuluu, vuodet vierivät, sitä ei enää sanota. Sen sijaan kysytään: "Otatko lisää pikkuleipiä?" Ehkä se ei edes ollut vitsi, mutta tarinasta saa kyllä hyvää tilannekomiikkaa aikaiseksi sukujuhlissa, kun riittävän moni tuntee sen vuosien takaa. :-)

Tein ensimmäisenä adventtina pipareita, ensimmäistä kertaa nyt vähän yli yksivuotiaan poikani kanssa. Tämä oli myös elämäni toinen kerta kun tein itse taikinan, edellinen kerta oli aikoinaan vaihto-oppilaana. Muina jouluina olen kyllä monesti leiponut pipareita, mutta mennyt leipomaan vanhempieni luokse, äitini tekemästä taikinasta. Leivoin oikeastaan siksi, että taikina on niin hyvää... Muuten ostaisin piparit kaupasta

Äitini on käyttänyt reseptinä Kotiruoan (1970-luvun versio) Annan piparkakkuja. Itsellänihän on ko. kirjasta vuoden 1908 alkuperäisversion näköispainos, ja sieltä löytyi myös Annan piparkakut, joten seurasin sitä ohjetta. Paistoaika ja lämpötila tosin piti googlettaa, reseptini kun kertoi että: "paistetaan tavanomaisessa uuninlämmössä", eikä minkäänlaista paistoaikaa. Reseptiin myös tuli "sulattua voita" (en kuitenkaan lisännyt taikinaani höyheniä). Lisäksi oikaisin laittamalla valmista piparkakkumaustetta neljän eri itse hienonnettavan ainesosan sijaan.

Alkuperäisellä ohjeella taikinasta tuli aivan liian löysää, vaikka se oli odottanut yön yli jääkaapissa ja oli varmasti kylmää. Loppujen lopuksi kävi niin, että vaivasin taikinaan reilusti lisää jauhoja, jäähdytin taikinan uudelleen, ja tein piparit loppuun yöllä pojan mentyä nukkumaan...

Tässä siis "korjattu" resepti, yllämainittujen muutosten lisäksi puolitettu alkuperäisestä.

Annan piparkakut
puolikas taikina, kaksi peltipurkillista pipareita (unohdin laskea valmiit, nyt osa on jo syöty)

Ainekset
  • 3,25 dl siirappia
  • 4 rkl (=0,6 dl) fariinisokeria
  • 2 rkl piparkakkumaustetta
  • 1,25 dl sulatettua voita (en tiedä menikö ihan oikea määrä, laitoin reilun 100 g)
  • 2 munaa
  • 4 rkl (=0,6 dl) kermaa
  • 1,5 tl ruokasoodaa
  • 500 g (= n. 7,7 dl) vehnäjauhoja (leivontaan vielä lisää)
Ohjeet
  1. Kiehauta siirappi kattilassa (muista sekoitella ja valvoa). 
  2. Sulata voi mikrossa tai erillisessä kattilassa. Anna jäähtyä hieman.
  3. Lisää sokeri, piparkakkumauste ja sulatettu voi. Anna jäähtyä hieman.
  4. Vatkaa munat yksitellen joukkoon.
  5. Sekoita ruokasooda kermaan, lisää kerma taikinaan.
  6. Hämmennä joukkoon vehnäjauhot puuhaarukalla desi kerrallaan. Lopussa taikinan pitäisi olla juuri ja juuri puuhaarukalla hämmennettävissä.
  7. Anna taikinan jäähtyä jääkaapissa seuraavaan päivään.
  8. Kaulitse puolet kerrallaan, käytä kaulitessa runsaasti jauhoja, ota muotilla piparkakkuja. Laita jämätaikina takaisin jääkaappiin (tai ulos) jäähtymään.
  9. Paista 200-asteisessa uunissa 5-8 min, pipareiden paksuudesta riippuen. Tarkkaile, etteivät pala!
  10. Kaulitse ja kaulitse, kunnes taikinaa on jäljellä vain pieni pallura. Syö loput. :-)
Hmmm, olisin ehkä voinut siivota kuvasta nuo lehdet ja rusinapurkit... No, kun kello läheni keskiyötä, ei enää tuollainen tullut mieleen...






torstai 24. lokakuuta 2013

Mehevä kasvispiirakka

Seuraavaa ohjetta ei sitten kannata aloittaa kiireessä tai nälässä. Monta vaihetta ja paljon pilkkomista - aikaa kuluu taatusti. Omaa kokkailuani hidasti hieman tavallista aiemmin nälkäinen ja väsynyt yksivuotias, jolle sitten syötin kesken kaiken iltapuuron.

Resepti on taas Pirkasta, jonka mukaan yhdestä piirakasta riittää kahdeksalle. Itse tein kaksi, ja söimme toisen niistä kahteen pekkaan lähes kokonaan... Onneksi niitä oli kaksi, joten seuraavan päivän lounaallekin riitti vielä. Alla olen alkuperäisestä tarkentanut ohjetta aika lailla, ja laittanut vaiheiden järjestystä järkevämmäksi.

Mehevä kasvispiirakka
1 kpl, 3-4 annosta, 1 h 30 min

Ainekset

Pohja
  • 75 g voita
  • 1,5 dl vettä
  • 0,5 tl  suolaa
  • 1,25 dl vehnäjauhoja
  • 2 kananmunaa
Täyte
  • 1 kesäkurpitsa
  • 1 rs (200 g) herkkusieniä
  • 2 porkkanaa
  • 1 sipuli
  • 2 rkl öljyä
  • 1 1/2 tl kuivattua basilikaa tai kirveliä
  • 1/2 tl suolaa
  • 1/2 tl mustapippuria
  • 100 g yrteillä maustettua tuorejuustoa
  • 2 kananmunaa
  • 1 tomaatti
  • 200 g Emmental-mozzarellajuustoraastetta
Ohjeet
  1. Aloita pohjasta. Kiehauta rasva, vesi ja suola teräskattilassa. Lisää kiehuvaan seokseen kerralla kaikki jauhot rivakasti sekoittaen, kunnes taikina irtoaa kattilan reunoilta. Jäähdytä taikina laittamalla kattila lavuaariin kylmään veteen (kananmunat tulevat mukaan myöhemmin).
  2. Taikinan jäähtyessä pese ja paloittele kesäkurpitsa. Puhdista herkkusienet ja leikkaa ne viipaleiksi. Kuori ja raasta porkkanat karkealla raastinterällä. Kuori ja hienonna sipuli.
  3. Kiehauta sipulit ja herkkusienet öljyssä paistokasarissa. Lisää joukkoon kesäkurpitsat ja porkkanaraaste. Anna hautua ilman kantta noin 5 minuuttia.
  4. Kasvisten kypsyessä jatka taikinan tekoa. Vatkaa taikinaan kananmunat yksitellen sähkövatkaimella. Levitä taikina nuolijalla voidellun piirakkavuoan (halkaisija 24 cm) pohjalle ja reunoille. Reunataikina saa jäädä paksuhkoksi kerrokseksi.
  5. Mausta kasvisseos basilikalla, suolalla ja mustapippurilla. Sekoita joukkoon tuorejuusto. Anna kasvisseoksen hieman jäähtyä. 
  6. Kaada täyte paistospohjalle. Leikkaa tomaatit viipaleiksi ja asettele ne täytteen päälle.
  7. Ripottele pinnalle juustoraaste. Paista 200-asteisen uunin alatasolla 35 - 40 minuuttia, kunnes paistoksen pinta on kauniin ruskea.
  8. Nauti salaatin kera.
Uunissa


Ja uunista. Maistui muuten myös yksivuotiaalle vallan mainiosti!

maanantai 30. syyskuuta 2013

Maailman paras omenapiirakka

Ohje ei ole omani, mutta vaatimattomasti voisin sanoa että parempaa ohjetta ei löydy. Tämä ei sitten ole mitään terveysruokaa!

Löysin tämän joskus netistä ohjeita selatessa, ja olen sen jälkeen tehnyt tätä joka syksy. Yleensä kaikki pyytävät minulta reseptiä. Alkuperäinen löytyy täältä, alla oma selkeytetty versioni (kuppi voi olla 1,5 dl tai 2,5 dl tai jotain siltä väliltä, muutin mitat selkeämmäksi, vaihdoin Keijun voihin, ja lisäsin tapani mukaan ohjeisiin muutamia omia huomioitani).

Jos kaipaat yksinkertaista omenapiirakkaohjetta, kokeilepas tätä helppoa omenapiirakkaa.

Kiitos Sofialle omenoista (rusakot söivät kaksikesäisen keltakaneliomenapuuni verkon päältä viime kevättalvella hankikannon aikaan)!

Karamellinen omenapiirakka
24 cm piirakkavuoallinen, 3 h, aktiivista kokkausaikaa 45 min

Ainekset
Pohja:
  • 5-6 dl jauhoja
  • 200 g huoneenlämpöistä voita
  • vajaa 1 dl vettä
  • 1/2 dl sokeria
  • 1/2 tl leivinjauhetta
Täyte:
  • 7 kotimaista omenaa
  • 75 g voita
  • 0,5 dl vettä
  • 1 dl sokeria
  • 1 dl tummaa sokeria
  • 1/4 tl kanelia
  • 1/4 tl muskottipähkinää
Ohjeet
  1. Nypi yhteen pohjan ainesosat vettä lukuunottamatta. Lisää pikkuhiljaa hieman vettä kerrallaan, kunnes koostumus on jämäkkä.
  2. Muotoile taikinasta pallo ja laita jääkaappiin viilentymäänn tunniksi-kahdeksi (itse tein taikinan edellispäivänä, mutta se jähmettyi jääkaapissa liikaa - oli mahdoton kaulita seuraavana päivänä, edes kolmen vartin huoneessa lämpiämisen jälkeen).
  3. Laita uuni lämpenemään 170 asteeseen.
  4. Kaulitse jauhotetulla pöydällä. Vertaa kokoa piirakkavuokasi kokoon - kaulitse hieman isompi, jotta voit viimeistellä reunan siistiksi veitsellä.
  5. Aseta pohja piirakkavuokaan (rullaa se kaulimen päälle ja nosta sen avulla). Jos taikinaa jää yli, voit tehdä raitoja piirakan päälle (tai sitten pikkupiirakoita vaikka crème brûlée -vuokiin).
  6. Poista omenista siemenkodat omenaporan avulla. Leikkaa omenat lohkoiksi ja pirskottele niille sitruunamehua, etteivät ne tummuisi.
  7. Yhdistä täytteen ainesosat kattilassa (omenoita lukuun ottamatta).
  8. Lämmitä puoliteholla kunnes seos kiehuu kevyesti ja ota pois levyltä. Tässä menee hetki, joten asettele omenat piirakkavuokaan tällä välin.
  9. Lusikoi karamellisoitunut seos piirakan päälle.
  10. Paista uunissa noin 45 min.
  11. Tarjoa vaniljakastikkeen tai jäätelön kera, tai ihan vaan sellaisenaan.
  12. Hymyile, koska tämä on niiiiiiin hyvää!




Mmmmmmm...